Petri Salminen: ”Työni on saada liiketoiminta ja IT-organisaatio ymmärtämään paremmin toisiaan”

Liiketoiminta-arkkitehti Petri Salminen on perehtynyt satojen yritysten asiakkuudenhallinnan kehitysporjekteihin ja tietää, että liian usein organisaatio päätyy vaihtamaan järjestelmän, vaikka vanhan kehittämisellä olisi mahdollista päästä yhtä hyviin tuloksiin. Juttusarja esittelee First Goalin asiantuntijoita.  

Kerrotko aluksi työhistoriastasi? 

IT-urani alkoi vuonna 1986 opiskelujen lomassa, jonka jälkeen keskityin asiakkuudenhallintaan vuodesta 1994 lähtien. Tuosta vuodesta lähtien olen päässyt tutustumaan satoihin erilaisiin yrityksiin sekä niiden asiakkuudenhallinnan kehityshankkeisiin. Näiden asiakkuudenhallinnan parissa vietettyjen lähes 30 vuoden aikana moni asia on muuttunut perustavanlaatuisesti, mutta joukkoon mahtuu myös paljon teemoja, jotka ovat olleet mukana matkassa melkein koko tuon ajan. 

Kerrotko lyhyesti nykyisestä työstäsi? 

Toimin liiketoiminta-arkkitehtina eli autan yrityksiä digitalisaation keskeisissä haasteissa – painopiste on asiakkuudenhallinnan ja asiakaspalvelun kehittämisessä. Tavoitteeni on saada asiakkaat kehittämään omaa digitalisaatiotaan niin sanotusti ison kuvan kautta, jolloin siilomainenkin kehittäminen on sallittua silloin, kun se on linjassa kokonaisuuden kanssa.  

Keskeisin tehtäväni on toimia liiketoimintaihmisten ja IT-organisaation (sisäinen ja asiakkaan IT-kumppanit) välissä siten, että liiketoiminta ja IT ymmärtävät paremmin toisiaan. First Goal urani aikana olen päässyt työskentelemään merkittävissä digitalisaation kehittämisen hankkeissa ja mikä parasta, olemme onnistuneet saavuttamaan loistavia tuloksia yhdessä asiakkaidemme kanssa. 

Mikä sinua motivoi nykyisessä työssäsi? 

Jo vuosia, ja edelleen tänään minua motivoi työssäni se, että näen digitalisaation saralla edelleen valtavasti parannettavaa. Välillä tuntuu siltä, että organisaatioiden digitaaliset välineet uudistuvat tasaiseen tahtiin, mutta perusproblematiikka säilyy samana ajasta toiseen. Edelleen organisaatiot ovat vaihtamassa teknologioitaan ja alustojaan epäonnistuneiden hankkeiden jälkeen. Aavistuksen paremmalla ja syvällisemmällä jälkianalyysilla organisaatioiden tulisi löytää muitakin syitä tilanteelle kuin tuo teknologia.  

Oma mielenkiintoni kohdistuu tämän tyyppisten jälkianalyysien tekemiseen. Viimeisen vuoden aikana olen säästänyt asiakasorganisaatioiltamme ison summan rahaa sillä, että teknologia ei olekaan vaihdettu, vaan laitettu olemassa oleva teknologia ja alustat kokonaan uuteen asentoon. Kun kokemuksen mukanaan tuomat opit pystyy kääntämään asiakkaan voitoksi, niin se jos mikä motivoi jatkamaan valitulla tiellä. 

Entä mitä vapaa-aikaasi kuuluu? 

Urheilu kaikissa muodoissaan kiinnostaa kovasti. Omien harrastusten kautta golf, laskettelu ja kävely tulevat ensimmäisenä mieleen. Penkkiurheilun puolella olisi varmasti helpompi luetella ne lajit, joita en seuraa. Ja sitten tietysti marjastus ja sienestys kuuluvat perusteellisesti jokaiseen kesään ja syksyyn. Tietysti perheyhteisö on mukana näissä harrastuksissa valikoidusti – viimeksi retkeiltiin yhdessä laskettelun merkeissä. 

Onko vielä jotain muuta, mitä haluaisit kertoa itsestäsi? 

Olen innokas innovoimaan. Nyt jo aikuiset lapseni saavat edelleen silloin tällöin innovaatiopisteitä, mikäli ovat kehittäneet jotain fiksua – pisteet ovat kyllä aika tiukassa! Innovointi palvelee hyvin myös työtäni digitalisaation parissa. 

Lue lisää