• Mika Hakanen

Onko Joulupukin käynnin asiakaskokemus mitattava vai annetaanko vain jouluntaian tapahtua?


Joulunaika huipentaa monelle usein koko vuoden ja joulupukin käynti on sen kohokohta varsinkin lapsille. Unohtamalla hetkeksi mittarit, todellisuuden ja todennäköisyydet joulusta on mahdollista nauttia rauhassa ja ladata akkuja tulevaa varten.


Mistä osioista Joulupukin käynnin asiakaskokemus syntyy? Se koostuu reilusti ennen joulua kerättävistä ennakkotiedoista, miten lahjansaajat ovat käyttäytyneet kuluneen vuoden aikana. Tietoja on kerätty esimerkiksi verkkokäyttäytymisestä sekä tonttujen syötteistä eli dataa on todella paljon per henkilö. Tämän perusteella Korvatunturin käyttämät supertietokoneet ovat pureskelleet ja analysoineet datasta henkilöille juuri sopivat lahjat. Liekö tässä yksi syy miksi Google on tuonut isot konesalinsa juuri Suomeen ja ne aavistuksen kuumenivat ja kaatuivat joulun alla? Saattoi kyseessä olla IT-tontun liian monimutkainen tulosten ristiinajokin. Mene ja tiedä…😃


Saatujen tulosten perusteella Korvatunturin väki on tehnyt verkkokauppaostoksia ympäri maailmaa. Robottien tekemiin tilauksiin tontut ovat sormet rakoilla käyneet tunnistamassa liikennemerkkejä ja kirjainyhdistelmiä, kun verkkokaupat ovat varmistaneet, että kävijät eivät ole robotteja CAPTCHA-kyselyissä. Välillä nämä tunnistusmekanismit ovat ihmiselle lähes ylivoimaisia, mutta onneksi tontut hallitsevat nekin sujuvasti.


Tänä vuonna, kun joulupukki tulee monelle Teamsin, Zoomin, Webexin yms. välityksellä ja lahjat on jouduttu joulupukin reen sijaan toimittamaan mm. Postin, Matkahuollon, DHL:n ja UPS:n toimesta, niin toimituskapasiteetti on koetuksella. Sen on voinut havaita noutopisteissä pitkinä jonoina ja kotiinkuljetusten arvioitujen aikojen venähtämisinä. Lopulta yleensä asiat kääntyvät parhain päin, kun itse asetutaan tämän ketjun toimijan saappaisiin eikä katsota vain omia tarpeita. Eikä se tehosekoittimen tuonnin viivästyminen maailmaa kaada. 😃


Joulupukin yksittäiselle käynnille on varattu verrattain vähän aikaa ja tässä on tärkeää muistaa kuinka aika hidastuu juuri jouluaattona, että kaikki paikat ehditään hoitaa ilman, että porot väsyvät. Toisaalta aikaerojen ansiosta pukin vuorokausi kestää 32 tuntia. Maailmassa on noin 2,6 miljardia alle 20-vuotiasta henkilöä (lähde Wikipedia) ja perheessä on keskimäärin 2,8 lasta tilastokeskuksen mukaan, niin se tietää, että joulupukki vierailee noin 5 000 perheessä sekunnissa. Lopputulokseen ja yleiseen asiakaskokemukseen viitaten voin vakuuttaa, että vierailusta tehtävä jälkikirjaus on melko joustava pukin omassa käyttöliittymässä ja data kulkee sujuvasti kantoihin asti, koska aikaa ei ole odotella sekuntia per tallennus.


Mutta ei anneta tieteen, matematiikan tai teknologian häiritä joulua tuomalla arkitodellisuutta mukaan vaan nautitaan joulutaiasta rentoutuneena koronan aiheuttamat kokoontumisrajoitukset huomioiden. Oheisella videolla ”Fastest way to wrap Christmas gifts” https://www.youtube.com/watch?v=MkdHgDSsCkc (kesto 12 sek) Zach King näyttää esimerkkiä miten paketointi hoituu joutuisasti. Toisella videolla Zach näyttää muutamia tapoja, joilla jouluvalmistelut etenevät leppoisasti, ”Funny Zach King Christmas Magic Tricks Collection”, https://youtu.be/VTZyhmk4fmc (kesto 2 min, ajassa 0:00 – 2:05).


Me First Goalilla alamme myös vetäytymään joulunviettoon ja toivotamme teille ja perheillenne erittäin rauhallista ja ja rentouttavaa joulunaikaa! Pidetään huolta toisistamme ja pysytään terveinä. Täppää Connect-painiketta Linkkariprofiilissani mikäli et vielä ole niin tehnyt tai muutenkin voit olla yhteydessä minuun (mika.hakanen@firstgoal.fi 0400-831771) tai kollegoihini Arto Koposeen ja Juuso Ihalaiseen.

© 2021 First Goal Oy

  • First Goal @LinkedIn