• Juuso Ihalainen

Raportoinnin ihanuus


Kaikki törmäämme raportointiin. Joko itse raportoimme ja tai olemme osa raportteja – joskus tietenkin molempia. Asiakaspalvelumaailmassa raportointi ja seuranta on iso osa kokonaisuutta.


Seurannalla tarkoitetaan reaaliaikaista monitorointia. Nähdään juuri sen hetkinen palveluiden tilanne ja osataan niiden perusteella reagoida mahdollisimman hyvin, nopeasti ja tehokkaasti, jotta asiakkaiden palveleminen eri kanavissa olisi mahdollisimman positiivista.


Raportoinnilla tarkoitetaan historian tutkimista. Sinne ei tietenkään voi enää koskea ja vaikuttaa, mutta toivottavasti faktojen pohjalta pystyy kehittämään ja muokkaamaan kokonaispalvelua. Useat tekevät ja tutkivat raportteja palveluiden eri näkökulmista, seuraa asiakaspalvelijoiden tehokkuutta, vertaa palveluja, tiimejä ja asiakaspalvelijoita keskenään sekä tekee erilaisia raportteja johdolle eteenpäin katselmoitaviksi.


Uskaltanen kuitenkin väittää monilla jäävän syvälliset analyysit riittävän usein tekemättä ja näin arki vie liikaa mennessään. Jos ja kun raportoit, niin älä vaan raportoi. Mieti raporttien sisältö ja etenkin kehitystoimet numeroiden ja pylpyröiden perusteella. Katso, mieti, sparraa, toimi, korjaa ja toista tätä säännöllisesti eli jatkuvasti.

Raportoinnin ydintarkoitus on nähdä faktaa ja niiden pohjalta saada tulevaisuudessa asiakkaat hymyilemään. Niin mekin haluamme eli autamme asiakkaita yhteisissä retkissämme. Jos haluat keskustella ja sparrailla asiasta lisää, niin connectoidu kanssani LinkedInissä https://www.linkedin.com/in/ihalainenjuuso/ ja laita sieltä viestiä tulemaan. Kirjoitellaan ja soitellaan sen jälkeen asiasta lisää.

© 2020 First Goal Oy

  • First Goal @LinkedIn